INVEST

Lütfen Çikolata Almayın !

Japon sake üreticisi Ashai Şuzo’nun “ürünlerimize çok para ödemeyin” çıkışından sonra, Sevgililer Günü öncesi gazetelere ilan veren Godiva Japonya da kadınlardan çikolata almamalarını istedi. Peki ama neden ?

Reklam vermenin nihai amacı satışları artırmaktır fakat öyle anlaşılıyor ki Japonya’da durum biraz farklı…

Geçtiğimiz Aralık ayında ülkenin en çok satan gazetesi Yomuri Şimbun’a tam sayfa ilan veren sake üreticisi Asahi Şuzo vatandaşları sakeye fazla para harcamaktan vaz geçmeye çağırmıştı. İlanda bir şişe Dassai marka sake fotoğrafı ve yanında firmanın CEO’su Kazuhiro Sakurai imzalı bir metin yer alıyordu: “Bir rica: Lütfen sakelerimize yüksek fiyat ödemeyin.”

Sake üreticisi Asahi Şuzo’nun Yomuri Şimbun’a verdiği ilan

Bu ilanın ardındaki mantık şuydu: Asahi Şuzo gibi sake üreticileri sadece birkaç seçkin toptancı ve perakendeciyle çalışıyorlar ve ürünlerin kendi önerdikleri fiyattan satılmasında ısrar ediyorlar. Ancak başka perakendecilerin bu sakeleri önerilen fiyattan satın alıp kendi dükkanlarında daha pahalıya satılmasını engelleyen bir kanun yok. Son yıllarda giderek popülerleşen Dassai marka sakeye talep yüksek olduğundan, Ashai Şuzo ile anlaşması bulunmayan birçok perakendeci bu yolu tercih ediyor. Bu, dolaylı da olsa Dassai satışlarının artması demek ama şirket hem fiyatların çok yükselmesinden hem de dağıtım zincirinin uzamasıyla sakenin bayatlamasından rahatsız. Tüketicinin yüksek fiyat ödeyerek içtiği sakeden memnun kalmaması durumunda markanın zarar göreceğini düşünüyorlar ve haklılar. Buraya kadar sorun yok…

Nihon Keizaki Şimbun’daki Godiva ilanı

Ancak geçtiğimiz 1 Şubat’ta Nihon Keizaki Şimbun gazetesini alanlar bu sefer Godiva Japonya’nın verdiği tam sayfa Sevgililer Günü ilanıyla karılaştılar. Biraz uzunca tutulmuş ilan metninde kadınlara Sevgilier Günü’nde çikolata almamaları öğütleniyordu. Yanlış okumadınız, almaları değil, “almamaları”…

Mesele giri çoko denilen bir Japon âdetinden kaynaklanıyor. Giri çoko, “zorunlu çikolata” demek. Japon kadınların Sevgililer Günü’nde (aralarında romantik bir ilişki olmasa da) erkek iş arkadaşlarına hediye ve genellikle de çikolata alması bekleniyor. Yani büyükçe bir firmada çalışan bir kadının belki bölüm yöneticisine, yan odadaki iş arkadaşına, muhasebede iyi geçinmek istediği öteki adama derken, epey bir hediye alması gerekiyor. Dolayısıyla kadınlar giri çoko için Godiva gibi kaliteli çikolatalar yerine marketlerde satılan ucuz markaları tercih ediyorlar.

Tokyo’da giri çoko alışverişi

Japonya’nın en saygın finans ve ekonomi gazetesi Nihon Keizaki Şimbun’da yayınlanan Godiva Japonya başkanı Jerome Couchan imzalı ilan metninde, özetle, giri çoko âdetinin Sevgililer Günü’nün ruhuna uymadığı ve kadınların iş hayatında başarılı ilişkiler kurmak için kimseye hediye almak zorunda olmadığı anlatılıyordu. Yayınlandığı mecraya bakılırsa ilan doğrudan çalışan kadınları değil üst düzey yöneticileri hedefliyordu. Yöneticiler iş yerlerinde giri çoko âdetini yasaklarsa, her 14 Şubat’ta kadınların çektiği zorunlu çikolata eziyeti de bitecekti.

Japonya Godiva’nın Sevgililer Günü için hazırladığı ürünler gerçekten çok sevimli

İlan amacına ulaşıp Japonya’da giri çoko âdeti tümden ortadan kalksa bile bu durum Godiva’nın satışlarını pek etkilemeyecek. Zira Japon kadınlar kendilerine, eşlerine veya sevgililerine çikolata alırken zaten Godiva gibi lüks markalara rağbet ediyorlar. Dolayısıyla Godiva’nın verdiği ilanın mantığı pek anlaşılabilmiş değil. Bir ihtimal, giri çoko yüzünden bütçeleri sarsılan kadınların Godiva alırken de tutumlu davranmasının önüne geçmek. Stratejinin tutup tutmadığını bekleyip göreceğiz…

 

Yazı: Erdir Utku

 

Tags: Asahi Şuzo, Dassai, Sake, Godiva, Giri Çoko, Sevgililer Günü, Japonya

  • Paylaş:

AYNI KATEGORİDEKİ YAZILAR