ART & DESIGN

Zang Tumb Tuum’dan Sonra Ne Oldu ?

Fondazione Prada’nın Milano’daki binasında Şubat ayında açılacak “Post Zang Tumb Tuuuum. Sanat Hayat Siyaset: İtalya 1918 – 1943”, daha şimdiden 2018’in en iyi sergisi olabilir… Yolunuz düşerse değil, bir fırsatını bulup mutlaka görmeniz gerek !

Fondazione Prada' nın Milano’daki binası insanın işi gücü bırakıp, gidip gerçekten görmek isteyeceği bir sergiye ev sahipliği yapacak. (Açılışı 18 Şubat’a denk geldiği için bahaneniz de hazır…) Adını İtalyan fütürist Marinetti’nin Balkan Savaşı’nda Bulgarlar’ın Edirne kuşatmasını anlattığı sesli şiirinden alan Post Zang Tumb Tuuuum. Sanat Hayat Siyaset: İtalya 1918 – 1943 sergisi, iki dünya savaşı arasındaki dönemde İtalyan sanat ve kültürünün inanılmaz kapsamlı bir retrospektifini çiziyor. Serginin kapsayıcı bir deneyim olması ve ziyaretçiyi, sanatsal ifade özgürlüğü ile yükselmeye başlayan faşizmin yan yana gittiği, avangart fikirlerin yeni muhafazakarlarla çatıştığı, ütopik hayallerin katı gerçeklerle yıkıldığı bir döneme adeta ‘ışınlaması’ amaçlanmış.  

Post Zang Tumb Tuuuum (Fondazione Prada, Milano, 2018) sergisi için oluşturulmuş bilgisayar grafiği: Roma’da Esposizione Internazionale di Belle Arti della Società Amatori e Cultori di Belle Arti adlı sanat kurumunun VII numaralı Amatori e Cultori odasının fotoğrafı, 1928. Sergilenen eserler arasında, Giacomo Balla’nın Quadro fascista (Le mani del popolo italiano adıyla da bilinir) (1925) işi de var. © Giacomo Balla/SIAE 2018

Sergi dönemin sanat akımlarını, kullanılan temaları ve öne çıkan kişi ve grupları temsil eden geniş bir eser seçkisin bir araya getirmekle kalmıyor, daha da önemlisi, bu eserlerin üretildikleri ve ilk sergilendikleri tarihsel ve kültürel arka planı da yeniden inşa ediyor. Bazı durumlarda bu, bir mekanı gerçekten yeniden inşa etmek anlamına da geliyor.

Fortunato Depero, Marinetti temporale patriottico, Ritratto psicologico, 1924. Tuval üzerine yağlı boya. 150x100 cm. Özel koleksiyon, Fotoğraf: Studio Fotografico Luca Carrà. © Fortunato Depero / SIAE 2018

Serginin planı New Yorklu studio 2x4 tarafından küratör Germano Celant ile birlikte hazırlanmış ve kamuya açık ve özel 20 sergi odasının kısmen yeniden inşasını gerektiriyor. Studio 2x4’un sergideki eserlerin görüntülendiği dönem fotoğraflarından yola çıkarak yeniden yarattığı bu odalar, sanatsal ifade (eser) ile içinde bulunduğu bağlam (dönem mobilyaları, mimari detaylar, sergileme şekli vb) arasındaki karşılıklı ilişkiyi yeniden kurarak, sergilenen işler ve yaratıcıları hakkında çok daha derinlemesine bir fikir veriyor.

Filippo Tommaso 'Futurismo' dergisinin yayın kuruluyla birlikte. Sağdan itibaren: Mino Somenzi, Filippo Tommaso Marinetti, Enrico Prampolini ve Bruno G. Sanzin (arkada). Fotoğrafta Fortunato Depero’nun (yukarıdaki) Marinetti temporale patriottico, Ritratto psicologico (1924) adlı işi görünüyor. © Fortunato Depero / SIAE 2018. Fotoğraf: Felix H. Man - Koester – 1931. Ullstein Bild - Felix H. Man /Archivi Alinari, Firenze

Sergide 100’den fazla sanatçıya ait 500’den fazla resim, heykel, çizim, fotoğraf, poster, mobilya ve mimari plan, yayınlandıkları dergi, kitap veya kataloglar, gazete kupürleri, aile fotoğrafları, mektuplar gibi belgelerle bir arada gösterilerek, iki savaş arası dönemde İtalyan toplumunun kavramsal bir fotoğrafını mümkün olan en kapsamlı ve renkli bir şekilde çekiyor. Yolunuz düşerse kaçırmayın demiyoruz… Sanat tarihi, tarih, sosyoloji ya da siyasete ilgi duyuyorsanız, bir bahane yaratıp görmenize değecek bir sergi. 25 Haziran’a kadar devam edecek.

 

Yazı: Fikret Güvenç

 

Tags: Fondazione Prada, Post Zang Tumb Tuuuum, Germano Celant, Studio 2x4, Filippo Tomasso Marinetti, Umberto Boccioni

  • Paylaş:

AYNI KATEGORİDEKİ YAZILAR