ART & DESIGN

Floransa’nın Yeniden Parladığı 10 Yıla Bakış

Rönesans’ın simge kenti Floransa’nın dünya yaratıcılık sahnesine (yeniden) bir bomba gibi düştüğü 1966-1976 yıllarına adanan Utopie Radicale sergisi sanat ve tasarıma ilişkin tabuların yıkıldığı bir dönemi mercek altına alıyor.

Kanada’nın önde gelen mimari enstitüsü Canadian Center for Architecture (CCA) Floransa’nın 20’nci yüzyıldaki en parlak on yılına adanmış muhteşem bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Utopie Radicali: Floransa 1966-1976 adlı sergi 9999, Archizoom, Remo Buti, Gianni Pettena, Superstudio, UFO ve Zzigurat gibi Floransa’yı Rönesans’tan sonra bir kez daha mimari düşüncedeki yeni gelişmelerin odak noktalarından biri haline getiren tabu yıkıcı tasarımcı, sanatçı ve grupların işlerini bir araya getiriyor.

Archizoom, Kentsel fotomontaj, Rüzgar Kulesi, 1969. Milano, Andrea Branzi arşivi. Floransa, Gilberto Corretti arşivi.

Floransa’nın o dönemdeki radikal sanatçı ve mimarlarının işlerini 50 yıldan uzun bir süre sonra toplu olarak görme fırsatı yaratan sergi, vizyoner avangart tasarımcı ve grupların, alternatif yaşam alanları, yeni davranış biçimleri, resmi ya da fiktif kısıtlamalardan arınmış orijinal söylemler, kolektif işler, tasarım, sanat ve pop-art pratikleriyle yaratıcı bir devrim başlatarak dünya genelinde neden oldukları sanat ve tasarım dönüşümünü mercek altına alıyor.  

Alessandro Poli (Superstudio). Autostrada Terra-Luna, Gezegenlerarası mimari, 1970-1971. Fotomontaj. Alessandro Poli arşivi, Canadian Centre for Architecture. Alessandro Poli’nin izniyle © Alessandro Poli

Uluslararası müzelerden ve CCA’nın Alessandro Poli arşivi de dahil olmak üzere hareketin liderlerinin kendi özel koleksiyonlarından getirilen orijinal işler, o gün olduğu gibi bugün de provokatif ve muhalif fikirlerin tohumlarını eken, çok yönlü ve beklenmedik karşılaşmalar ve birliktelikler ortaya çıkartıyor. İlk kez Ekim 2017 – Ocak 2018 tarihleri arasında Floransa’da Palazzo Strozzi’de düzenlenen serginin küratör koltuğunu Pino Brugelis, Gianni Pettena ve Alberto Salvatori paylaşıyor.

9999, Meeting fra Mao e Nixon a Graz, 1971. 9999 Arşivi

Dönemin mimari anlayışı, sanat pratikleri ve özellikle de 9999’un Floransa’daki Space Electronic ya da Ufo’nun Forte dei Marmi’deki Bamba Issa kulüpleri gibi kulüp, diskotek ve kitlesel konserlere çalınan müzikler arasındaki yoğun etkileşimden doğan bu radikal mimari hareket, ütopik ve kavramsal bakış açısıyla, görsel sanatlar, sinema, tiyatro ve dans arasında eşi görülmemiş paralellikler kurmayı başarmış ve pop-art, kavramsal sanat, arte povera, arazi sanatı ve beden sanatı gibi farklı akımları sentezlemişti. 

Utopie Radicali : Floransa 1966-1976. Yerleştirme, 2018. Fotoğraf: © Sandra Larochelle Photographe

Fondazione Palazzo Strozzi, Fondazione CR Firenze ve Osservatorio per le Arti Contemporanee tarafından ortaklaşa düzenlenen sergide, orijinal mobilya tasarımları, aydınlatma elemanları, tekstil ve giysi tasarımları, fotoğraflar, montaj fotoğraflar, kolajlar, modeller ve sofra takımları gibi hareketin tasarım anlayışını yansıtan 300 farklı parça gösterimde olacak. Yolunuz Montreal’e düşerse, sergiyi Ekim 2018’e kadar görmeniz mümkün.

#utopieradicali #CCAexpositions

 

AÇILIŞ GÖRSELİ: Alberto Breschi, Roberto Pecchioli (Zzigurat), La città come ambiente significante 1973

 

Derleyen: Fikret Güvenç

 

Tags: Floransa, Rönesans, 10, Utopie Radicale, 9999, Archizoom, Remo Buti, Gianni Pettena, Superstudio, UFO, Zzigurat, Sanat, Tasarım, Mimari, Sergi, Ütopya

  • Paylaş:

AYNI KATEGORİDEKİ YAZILAR